جمعه ۲۶ ژوئن ۲۰۲۶
جمعه ۵ تیر ۱۴۰۵
اکتبر 2024
مشاهدات اخترفیزیکی نشان میدهند که ابژکتهای بسیار بزرگِ قابل مشاهده در کیهان مانند کهکشانها در حال دور شدن از یکدیگر هستند. علت این امر به وجود انرژی تاریک، "مفهومی" از سال ۱۹۹۸، مطرح شده از جانب اخترفیزیکدان نظری آمریکایی مایکل ترنر S. Turner M. (۱۹۴۹*) نسبت داده میشود. منظور از انرژی تاریک در مدلهای فرض شدهی مختلف یک نوع انرژی بدون ویژگی باریونی، بدون جرم است. "مدلهایی که بیان از برهمکنشی (تعامل) نوعی میدان اسکالر با گرانشِ نسبیتی دارند."۱
اگرچه احزاب سیاسی را نمی توان آنان را مستقیما علت رنج مردم انگاشت اما نادیده نباید گرفت که احزاب سیاسی از هر طیفی با رفتار و درک غلط از عدم همراهی و همکاری های سیاسی با یکدیگر در گذار و کنار زدن جمهوری اسلامی از ساحت سیاسی کشور مقصر می باشند و از کم اندیشی و مسئولیتی که به گردن شان است نمی توانند شانه خالی کنند.
غذا، آب و حتی درمان، میتواند بزرگترین تهدید برای آینده کشور باشد. احساس این نوع ناامنیها شاید بدتر از خود بحران باشد و جامعه را دچار سردرگمی و نگرانیهای بلندمدت کند. بنابراین، افزایش آگاهی زیستمحیطی و تقویت حس مطالبهگری میتواند به شکلگیری راهحلهای پایدارتر و مؤثرتر در سطح کشور کمک کند. هرچند آگاهی زیستمحیطی بهتنهایی قادر به رفع بحرانها نیست، اما میتواند جرقهای برای مطالبهگری عمومی و ایجاد تغییرات مثبت در سیاستها و رفتارهای زیستمحیطی باشد
سوگواری برای معدن طبس تمام شد، سوگنامهها خواندند و مویهها کردند، وعده و وعیدهایی هم دادند؛ حالا همه چیز به حالتِ «عادی» برگشته و حالت عادی یعنی اینکه بازهم کارگران بدون سنسور و مانیتورینگ و تهویه در اعماق زمین جان میکنند؛ «عادی» یعنی اینکه محمد بهمدی، کارگر آسیب دیده معدن طبس، با ۷ میلیون حقوق ازکارافتادگی تامین اجتماعی زندگی میکند و میگوید «کجا رفتند دلسوزان معدن؟ من با ۷ میلیون به عنوان سرپرست خانواده چطور هزینههای زندگی را تأمین کنم؟»
جمهوری اسلامی با کوچکنمایی حمله اسرائیل درصدد است آسیبپذیری خود را پنهان کند. اگر رژیم به حمله متقابل دست بزند، زیرساختها و نیروهای نظامی کشور را در معرض خطر حملات مجدد اسرائیل قرار خواهد داد. کشور و ملت تاب هزینههای تشدید تنش را ندارد. به نظر ما ایران باید با ایده «نابودی اسرائیل» و آزادسازی فلسطین وداع کرده و در حرکت جمعی با کشورهای منطقه، پیگیر راهکار مناسبی در چارچوب سازوکارهای بینالمللی برای حل و فصل اختلافات بین اسرائیل و فلسطین باشد.
بیشتر این تعرضات دامنە دار فاجعە آور کە در نهان برای تامین بخشی از هزینە جنگ و سرکوب انجام می گیرد، باید با کنش اعتراضی گستردە نیروی کار نسبت بە این تعرضات و تلفیق آن با مبارزە علیە جنگ و استبداد و برقراری صلح توام صورت بگیرد، زیرا سرنوشت و امنیت حال و آیندە دە ها میلیون نفر از بیمە شدگان و بقیە مردم بە متوقف کردن این تعرض و برقراری صلح و دمکراسی در کشور بستگی دارد.
همزمان با اعتصاب غذای زندانیان و ادامه کارزار «سهشنبههای نه به اعدام» وریشه مرادی، فعال سیاسی متهم به بغی و در شرف حکم اعدام نیز با وجود ضعف شدید به اعتصاب غذای خود ادامه میدهد. مرادی دلیل این اعتصاب غذا را اعتراض به احکام سنگین و اعدامهای جمهوری اسلامی خوانده و از این طریق همراهی خود با تمامی گروهها و نهادهای بینالمللی علیه اعدام را اعلام کرده است
با این اوصاف افزایش ناچیز حقوق به صورت قطرهچکانی تحت هر عنوان بدون در نظر گرفتن خط فقر و تورم مانند همسانسازی و رتبهبندی، مصداق بارز فریبکاری حکومت است. مسیری که دولت پزشکیان مانند دولتهای قبل به آن ادامه میدهد. در این میان تشکلهای وابسته که مطالبات بازنشستگان را برای منافع جناحی قربانی نمودهاند مانند دولتها رو سیاه و متقلب هستند
ما امضاکنندگان این متن، اعلام میداریم که مقامهای جمهوری اسلامی باید فوراً اقدامات لازم برای اعزام نرگس محمدی به بیمارستان را انجام و دسترسی او به مراقبتهای پزشکی را تضمین کنند. از جامعه بینالملل و فعالان و نهادهای حقوق بشری داخل و خارج نیز میخواهیم ضمنِ توجه ویژه به این مهم، پیگیریهای لازم را در اسرع وقت انجام دهند. جان نرگس محمدی نباید قربانی سیاستهای سرکوبگرانه شود.
آقای معاون میداند مهملبافی او در انزوای کشنده سیاسی و اقتصادی حکومت اسلامی، عربدهکشی گندهلاتهای سپاه پاسداران، هزینههای نجومی ماجراجوییهای تروریستی - نظامی، تَرَک برداشتن عمق استراتژیک، کسری بودجه ۸۵۰ هزار میلیاردی، استقراض مداوم از صندوق توسعه ملی، فروریزی پایهها و شاخصهای اقتصادی، ورشکستگی آشکار کشور و تنزل بیوقفه رشد اقتصادی، رکود تورمی، بیکاری و گرانی سرسامآور، در میانه غوغای رانت و فساد و اختلاس، جز به ضرب سرکوب بیرحمانه، یورش به معیشت جامعه...